Mgr. Ondřej Táborský, Ph.D.

Spojení historie a kultury je již několik let středobodem zájmu Ondřeje Táborského. Jako kurátor Národního muzea byl autorem a spoluautorem řady oceňovaných výstav (Rudá muzea, Druhý život husitství, Říká se jí sametová, ZeMě). Publikuje rovněž odborné i žurnalistické texty k muzejnictví a současné výstavní praxi.

Zájem o muzejní trendy a veřejné dění jej v roce 2019 vedly k založení Ekologické iniciativy zaměstnanců NM. K tématu udržitelnosti a klimatické krize se zúčastnil několika konferencí a workshopů a aktuálně se zabývá teorií vystavování globálních výzev. Rád by napomohl rozvoji spolupráce mezi akademickým, kulturním a neziskovým sektorem v oblasti globálních výzev.

Jako historik se zaměřuje na spotřební kulturu a vizualitu socialistického Československa. S vlastním interdisciplinárním týmem se několik let věnoval výzkumu reklamní produkce v poválečném období. Bádání podpořené Grantovou agenturou ČR společně přetavili do publikace Spotřební imaginace státního socialismu: Reklama v Československu 1948–1989.

ondrejtaborsky(zavináč)gmail.com
LinkedIn


Vzdělání

2008–2016: Ph.D., Univerzita Karlova, Filozofická fakulta; obor: České dějiny; disertační práce: Počátky konzumní společnosti v Československu 1945–1970. Obchod, spotřeba a reklama; školitel: doc. PhDr. Jan Randák, Ph.D.
2002–2008: Mgr., Univerzita Karlova, Filozofická fakulta


Zaměstnání

2012–dosud: Národní muzeum, kurátor Oddělení novodobých českých dějin, zástupce vedoucího


Stipendia a kurzy

2017–2018: Fridrich-Schiller-Universität Jena, Europäisches Kolleg, kurz Exhibiting Contemporary History postgraduate programme
2011: Universität Wien, Stipendium Aktion
2006–2007: Universität Wien, Erasmus

Granty

2018–2020: Spotřební imaginace komunistické diktatury. Československá reklama v poválečném období; GAČR


Výstavy

2022–2023: ZeMě (Earth is Me), spoluautor
20162017: Druhý život husitství (Second Life of Hussite movement), autor
20122013: 20 years of Czech Republic – (for Czech Ministry of Foreign Affairs), autor
20112012: Rudá muzea (Red museums), spoluautor

Publikace (výběr)

Knižní monografie

  • Ondřej Táborský, Lucie Česálková (et al.), Spotřební imaginace státního socialismu: Reklama v Československu 1948–1989. [Consumer Imagination of State Socialism. Adverstising in Czechoslovakia 1948–1989], Praha 2022

Studie

  • Ondřej Táborský, Chůze velrybou. Imerzní výstavní design jako forma muzejní komunikace, Iluminace č. 3 (2023), 39–58.
  • Ondřej Táborský, Krásky v mlžném oparu. Erotický akt v pozdně socialistické reklamě, [Beauties in a Hazy Mist: The Erotic Nude in Late Socialist Advertising], in: Umění LXIX, č. 3, 2021, s. 283–297.
  • Ondřej Táborský, From Advertising to Propaganda and back again. Advertising production during the first decade of the communist dictatorship in Czechoslovakia, in: Cold revolution (Central and Eastern European Societies in Time of Socialist Realism 1948–1959), Milan 2020 Mousse Publishing, p. 114–120.
  • Ondřej Táborský, Creating Silesian Identity: A Comparative Review of Three Regional Museums, in: Cultures of History Forum, 21. 06. 2018
  • Ondřej Táborský, Dějiny podle plánu. Politika dějin a paměti v normalizačním muzejnictví, [History as Planned: History and Memory in Museum Management in the Normalization Period], in: Luba Hédlová, Radka Šustrová (eds.), Česká paměť. Místa paměti a obraz národa, Praha 2014, s. 279–328.

Publicistika

 

Lidé > Mgr. Ondřej Táborský, Ph.D.