Mgr. Jana Rogoff, PhD.

Jana Rogoff se věnuje animačním studiím a ekomediální teorii na Katedře filmových studií FFUK. Ve svém výzkumu rozvíjí ekokritické a ekomaterialistické pohledy na animaci (zejména v souvislosti s perspektivou Blue Humanities) a zabývá se otázkami udržitelnosti v animačním průmyslu. Doktorskou práci o raném filmovém zvuku v sovětské kinematografii obhájila na Humboldtově Univerzitě v Berlíně.

V letech 2018-2024 působila jako hlavní řešitelka výzkumného projektu DFG zaměřeného na animaci bývalého socialistického bloku s důrazem na otázky prostoru a životního prostředí. V roce 2023 spolupořádala mezioborovou konferenci Hydropoetics: Ecocritical Perspectives on Eastern European Arts (1960s-1990s). Výstupy z konference připravuje k vydání berlínské nakladatelství Transcript. Jako hostující profesorka na Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf se Rogoff věnovala východoevropské animaci jako médiu environmentální komunikace a spoluorganizovala konferenci Animation, Green Storytelling, and Sustainable Production.

Její texty byly publikovány v řadě mezinárodních sborníků a recenzovaných časopisech, např. Apparatus, Iluminace, Animation Studies Journal, a International Journal for Film and Media Art. Vyučovala na univerzitách v Německu, USA a České republice. V roce 2017 se stala členkou Society for Animation Studies. Od roku 2023 je členkou Badatelské skupiny pro environmentální humanitní vědy na FFUK.

 

janarogoff(at)gmail.com, Academia.edu

 

Vzdělání

2014: Ph.D., Humboldt-Universität zu Berlin, Institut für Slawistik, dizertační práce Audiovisual (A)synchrony in Early Soviet Sound Film
2005: Mgr., Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, dvouoborové studium: anglistika, amerikanistika a východoevropská studia

Zaměstnání

2024-dosud: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií, odborná asistentka
2023-2024: Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf, Dramaturgie und Ästhetik der audiovisuellen Medien, hostující profesorka
2018-2024: Humboldt-Universität zu Berlin, Institut für Slawistik, hlavní řešitelka badatelského projektu podpořeného Deutsche Forschungsgemeinschaft:  Spaces and Environments in Eastern European Animated film (1960s-1990s).

Stipendia (výběr)

2012-2013: Bowdoin College, USA, research and writing residency, 2012 – 2013
2012: Humboldt-University Equality Fund Fellowship (Gleichstellungsfond der Humboldt-Universität)
2010 –2011: Max Planck Institute for the History of Science, research grant
září 2008: Deutsches Historisches Institut Moscow, research grant
2006 –2009: DAAD, scholarship for doctoral studies
2003: New York University (NYC), exchange fellowship, Department of Comparative Literature/ Department of Performance Studies
2002: Columbia University (NYC), visiting student, Slavic Department

Výstavy

2020: Gentle Anarchy. Der osteuropäische Animationsfilm als Plattform für politische Opposition 1945-1990. (Humboldt-Universität zu Berlin, projektový seminář s výstavou)

Publikace (výběr)

Kolektivní monografie

  • Susanne Frank and Jana Rogoff (eds). Hydropoetics. An Ecocritical Perspective on Eastern European Arts, 1960s-1990s. Berlin: transcript Verlag. Připravuje se (2026).

Monografie

  • Jana Rogoff. Spaces and Environments in Eastern European Animated film (1960s-1990s). Oxon and New York: Routledge. Připravuje se (2026).
  • Jana Rogoff. Audiovisual (A)synchrony in Early Soviet Sound Film. Berlin: Humboldt Universität zu Berlin, edoc.hu-berlin.de, Berlin 2016.

Studie

  • Romanian Experimental Animation (1972-1983). The Case of Animafilm Studio. In Eric Herhuth and Annabelle Honess Roe (eds.), Encyclopedia of Animation Studies. New York, London, Oxford: Bloomsbury Academic. Připravuje se (2026).
  • Eco-animation in Post-Chernobyl Socialist Bloc. In Lucie Česálková, Christian Ferencz-Flatz, and Ana Szel (eds.), Useful Cinema in State Socialism. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2024. Připravuje se (2026).
  • Poetics of Seriality: Socialist Architecture in Eastern European Animation. International Journal of Film and Media Arts – ANIMATED SPACE: Engaged animation for the space(s) we live in 6, 2 (2021): 95-106. DOI: 10.24140/ijfma.v6.n2.06
  • Czech(oslovak) Animated Documentary on the Holocaust. The Visual Testimony of Helga Weiss 1958/2011. Animation Studies. The Peer-reviewed Open Access Online Journal for Animation History and Theory 15. (2020)
  • Production and Reception History of Two Czechoslovak Documentaries on the Holocaust: Butterflies Do Not Live Here and On Shoes, Braid and DummyApparatus. The Peer-reviewed Open Access Online Journal for Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe 9.  (2020) DOI: http://dx.doi.org/10.17892/app.2019.0009.180
  • Der Weg ins Leben. In Christian Kampkötter, Peter Klimczak, Barbara Wurm (eds.), Klassiker des russischen und sowjetischen Films. Marburg: Schüren Verlag, 2019: 113–122.
  • Denken Sie nicht, dass alles, was nicht verboten ist, erlaubt ist. Eugen Brikcius: Díkuvzdání (Erntedankfest) im Ledebur-Garten, 21. Juni 1967. In Sandra Frimmel, Mara Traumane (eds.), Kunst vor Gericht. Ästhetische Debatten im Gerichtssaal. Berlin: Matthes und Seitz, 2018: 313-330.
  • O nálezu v NFA, Michailu Cechanovském a filmové hrobařině. Rozhovor s Nikolajem Izvolovem a Sergejem Kaptěrevem. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu 24.2 (2012): 95-106.
  • The Road to Life – Detour of Synchrony. In Dmitri Zakharine (ed.), Stumm oder vertont. Krisen und Neuanfänge in der Filmkunst um 1930. Die Welt der Slaven, LIV, 2 (2009): 381-393.
Lidé > Mgr. Jana Rogoff, PhD.