doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.

Lucie Česálková je filmová historička. Působí na Katedře filmových studií FF UK a jako šéfredaktorka akademického časopisu Iluminace, vydávaného Národním filmovým archivem. 

Pracovala jako redaktorka Literárních novin a Cinepuru. Zaměřuje se na dějiny českého nonfikčního filmu, zejména na jeho role v šíření poznání, ve vzdělávání a v propagaci, ale věnuje se i dějinám nekomerčního uvádění filmů a jejich publika.

Momentálně se z environmentální perspektivy a perspektivy energy humanities zabývá rámováním přírody jako zdroje v české kultuře, zejména filmu – studuje vizuální režimy uhlí, vody, ropy, zemního plynu a jádra, je obklopující narativy a tropy. Spolu s Christianem Ferenz-Flatzem vede neformální mezinárodní vědeckou skupinu Socialist and Post-Socialist Useful Film při NECS (European Network for Cinema and Media Studies), kde je též členkou Steering Committee.

lucie.cesalkova(at)ff.cuni.cz


Vzdělání

2017: doc., Masarykova Univerzita, Filozofická fakulta
2009: Ph.D., Masarykova univerzita, Filozofická fakulta; obor: Teorie a dějiny filmu a AV kultury 
2006: Mgr., Masarykova univerzita, Filozofická fakulta; obor: Teorie a dějiny filmu a AV kultury + Český jazyk a literatura


Zaměstnání

2020–dosud: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií, docentka
2013–dosud: Národní filmový archiv, časopis Iluminace (Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu), šéfredaktorka
2013– 2017: Národní filmový archiv, vedoucí oddělení výzkumu
2009–2017: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav filmu a AV kultury, odborná asistentka


Stipendia

2014: London (Velká Británie), University College London, Faculty of Arts & Humanities, Department of English Language & Literature / Film Studies Program, Visiting Researcher
2012: Berlín (Německo), DEFA Stiftung, Visiting Researcher


Granty

2023–2026: Podpora exportu audiovizualní tvorby: nástroje pro měření, predikci a posilování přeshraniční cirkulace českých filmových a televizních děl; TAČR, členka výzkumného týmu
2019–2022: Visual Culture of Trauma, Obliteration, and Reconstruction in Post WWII Europe; HERA (European Commission), Principal Investigator ČR
2018–2020: Spotřební imaginace komunistické diktatury; GAČR (GA 18-24439S), členka výzkumného týmu
2016–2019: Laterna magika. Historie a současnost, dokumentace, uchování a zpřístupnění; NAKI II, vedoucí historického výzkumu
2012–2015: Kinematografie a státní monopol; Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci – Postdoc I; OPVK MŠMT ČR (CZ.1.07/2.3.00/30.0009)
2010–2012: Vznik Krátkého filmu (1945–1949); GAČR (GPP409/10/P156), řešitelka

Výstavy

09–11/2019: Laterna magika: Paměť experimentu (Meetfactory), spoluautorka
05–07/2019: Laterna magika: dekonstrukce a aktualizace (Dům umění města Brna), spoluautorka
11/2014–04/2015: Brněnský Devětsil a multimediální přesahy umělecké avantgardy (Moravská galerie v Brně), spoluautorka

Publikace (výběr)

Kolektivní monografie

  • Lucie Česálková, Johannes Preatorius-Rhein, Perrine Val, Paolo Villa (eds.), Non-Fiction Cinema in Postwar Europe. Visual culture and the Reconstruction of Public Place, Amsterdam 202
  • Lucie Česálková, Christian Ferencz-Flatz, Ana Szel (eds.), Useful Cinema in State Socialist Europe, Amsterdam, in progress
  • Ondřej Táborský, Lucie Česálková a kol., Spotřební imaginace státního socialismu. Reklama v Československu 1945–1989, Praha 2022
  • Lucie Česálková, Pavel Skopal (eds.), Filmové Brno. Dějiny lokální filmové kultury, Praha 2017

Monografie

  • Lucie Česálková, Kateřina Svatoňová, Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky, Praha 2019
  • Lucie Česálková, Atomy věčnosti: Český krátký film 30. až 50. let, Praha 2014

Studie

  • Lucie Česálková, Film Heritage on Demand? Curation and Discoverability of “Classic Films” on Netflix, TV and New Media 25, č. 3 (2024), s. 287–305.
  • Lucie Česálková, Fragments of the Body: Woman in Socialist Screen Advertising, Studies in Eastern European Cinema, 15, č. 1 (2024), 3–19.
  • Lucie Česálková, Time Bomb from the West: Video, the Advertising Industry, and Consumer Culture in Late-Socialist Czechoslovakia, Journal of Film and Video 74, 2022, č. 3–4, s. 34–47.
  • Lucie Česálková, Stuck in Transformation. Socialist Screen Advertising and the Politics of Memory, Journal of Popular Culture 53, 2020, č. 6, s. 1273–1293.
  • Lucie Česálková, Zboží především. Československá animace a reklama na počátku 60. let 20. století, Iluminace 32, 2020, č. 4, s. 29–45.
  • Lucie Česálková, Kateřina Svatoňová, Scenographic Engineer Josef Svoboda and Laterna Magika as a Creative Laboratory under State Socialism, Theatre and Performance Design 6, 2020, č. 3, s. 243–262.
  • Lucie Česálková, ‘Feel the film’: Film projectionists and professional memory, Memory Studies 10, 2017, č. 1, s. 49–62.
  • Lucie Česálková, Film as Diplomat. The Politics of Postwar Screenings at Czechoslovak Foreign Embassies, Film History 27, 2015, č. 1, s. 85–110.
  • Lucie Česálková, Film Documentation of the Destruction of Lidice: Political and Ethical Dimensions of the Use of War Footage, The Moving Image 15, 2015, č. 2, s. 28–49.
Lidé > doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.